بازاریابی محتوا یا content marketing به استراتژیهای تولید محتوا بهصورت دیجیتال اطلاق میشود. با پیشرفت شبکههای اجتماعی و جا گرفتن استفاده از این شبکهها در زندگی روزمره مردم، بازاریابی محتوا اهمیت بسیار زیادی پیداکرده است. تولید محتوا در اینترنت را میتوان از جنبههای مختلفی بررسی کرد و به اهمیت آن پی برد. محتوا علاوه بر اینکه باعث ایجاد اعتماد در مخاطب میشود، باعث خواهد شد که سایت شما ترافیک بیشتری را به سمت خود هدایت کند و افراد بیشتری با کسبوکار شما آشنا شوند.
محتوا پادشاه است
عبارت فوق، جمله بسیار معروفی در علم سئو و بهینهسازی است که همه متخصصین سئو با آن آشنایی دارند و بهخوبی این موضوع را درک کردهاند که سایت بدون محتوا، عملاً هیچ ارزشی ایجاد نمیکند و به نتیجه مناسبی نخواهد رسید. مخاطبین سایت هم حتی اگر با روشهای مختلف با یک سایت آشنا شوند اما در آن سایت محتوای باارزشی وجود نداشته باشد، آن را ترک خواهند کرد و دیگر هرگز به آن سایت مراجعه نخواهند کرد.
محتوا اعتماد ایجاد میکند
تولید محتوای مفید در سایت، برای مخاطب اعتماد ایجاد میکند و باعث میشود که شمارا بهعنوان متخصص درزمینهٔ کاری که دارید بهدرستی شناسایی کند. همانطور که میدانید ایجاد اعتماد در مشتری اولین مرحلهای است که هر کسبوکاری برای موفقیت باید از آن عبور کند.
محتوا آتش است و شبکههای اجتماعی گازوییل
جمله فوق عبارت معروفی است که درزمینهٔ بازاریابی شبکههای اجتماعی بیان میشود، حتی اگر محتوایی که در سایت خود منتشر میکنید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، تا زمانی که شخصی آن را نبیند، بازدهی لازم را نخواهد داشت. با انتشار مطلب در شبکههای اجتماعی میتوان آتش آن را روشن نگه داشت و باعث بیشتر دیده شدن مطلب شد؛ بنابراین تولید محتوا بهتنهایی کافی نیست و باید برای مطالب خود بیننده ایجاد کنیم.
برخی از روشهای هدایت بیننده به مطالب عبارتاند از:
- انتشار مطالب در شبکههای اجتماعی
- دریافت بازدیدکننده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل
- استفاده از بازاریابی ایمیلی و ارسال مطالب از طریق ایمیل برای علاقهمندان
- دریافت بازدید از طریق لینکهای خبری و انجمنها از طریق انتشار مطلب
در حال حاضر، اکثر بازاریابان اینترنتی بودجه مشخصی را برای بازاریابی محتوا در سایت خود قرار میدهند و استراتژی مشخصی را برای آن مشخص میکنند. استراتژی بازاریابی محتوا، صرفاً تولید محتوای باکیفیت نیست، برخی از مواردی که باید در استراتژی خود آنها را لحاظ کنید عبارتاند از:
- هدفگذاری: در اولین مرحله باید مشخص کنید که مخاطب هدف شما چه افرادی هستند و چه برنامهای برای جذب آنها دارید.
- موضوع مطلب: مخاطب من به چه موضوعی علاقهمند است و تمایل دارد در چه موردی برای او مطلب نوشته شود؟ سؤالات ذهنی که دارید چیست و چگونه میتوانم به آنها پاسخ بدهم؟
- کلمات کلیدی: مخاطب به دنبال چه کلمات کلیدی جستجو خواهد کرد و من چگونه از این کلمات در محتوای مطلب خود استفاده کنم؟
- کیفیت مطالب: اطمینان پیدا کنید که مطالب شما از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، اما در نظر داشته باشید که هدف شما تولید مطالب باکیفیت نیست، بلکه هدف رشد کسبوکار شما، با استفاده از محتوای باکیفیت است.
- کانال انتشار: از چه طریق میخواهم مطلب را منتشر کنم؟ اگر موتورهای جستجو برای زمینه کاری من مناسبتر هستند، آیا استانداردهای مرتبط با سئو را در تولید مطلب رعایت کردهام؟ اگر میخواهم مطالب از طریق شبکههای اجتماعی منتشر شوند، تکنیکهای بازاریابی ویروسی را در مطالب خود رعایت میکنم؟
- تحلیل: بررسی کنید که چه مطالبی بازخورد بهتری دارند؟ مخاطب شما بیشتر برای چه مطالبی نظر ارسال میکند و به چه مطالبی علاقه دارد؟ کدام کانال انتشار برای شما مناسبتر بوده است و بازدهی بالاتری دارد؟
- نرخ تبدیل: هدفی که از بازاریابی محتوا دنبال میکنم چیست (به دنبال افزایش فروش هستید یا جذب مخاطب جدید)؟ از کدام روش نرخ تبدیل بهتری به دست آوردهام؟ آیا مأموریت من با هدایت بازدیدکننده به مطالب تمام میشود یا باید پسازآن از طریق روشهای بازاریابی ایمیلی یا تکنیکهایی مانند صفحه فرود، نرخ تبدیل خود را افزایش دهم؟
با بررسی مدل کسبوکاری که دارید و مراحل فوق، میتوانید برای خود یک برنامه مدون برای بازاریابی محتوا ایجاد کنید. نوشتن برنامه مشخص برای بازاریابی محتوا کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد تا به اهداف موردنظر خود برسید و در تولید محتوا تمام نکات لازم را رعایت کنید. با تحلیل و اندازهگیری آمار بازدید سایت و همچنین نرخ تبدیل حاصل از بازاریابی محتوا میتوانید استراتژی بازاریابی محتوا خود را بهبود دهید و نتایج فوقالعادهای بگیرید. اگر تابهحال برنامهای برای بازاریابی محتوا در سایت خود نداشتهاید، پیشنهاد میکنم که از همین امروز این کار را شروع کنید.
از این سایت دیدن کنید. تجارت سرور ماندگار
- ۹۵/۰۵/۲۵